Honda predstavila na Technickom stretnutí Honda 0 2024 technológie novej generácie

Utorok, 2024, októbra 8

Nová generácia modelov sa označuje ako Honda radu 0

TOKIO, Japonsko, 9. októbra 2024 – Spoločnosť Honda Motor Co., Ltd. usporiadala svoje „Technické stretnutie Honda 0“, aby predstavila niektoré technológie novej generácie, ktoré budú použité v rade Honda 0 – úplne nový modelový rad elektrických vozidiel bude uvedený celosvetovo od roku 2026.

Vývoj radu 0 spoločnosti Honda je podporovaný novými myšlienkami generovanými od „nuly“ s novým prístupom k vývoju elektrických vozidiel – „Tenké, ľahké a múdre“. V tomto rámci ponúkne päť základných hodnôt:

1)    Umelecký dizajn, ktorý zapôsobí na ľudí

2)    Automatizované jazdné/pokročilé asistenčné systémy vodiča (AD/ADAS), ktoré zaisťujú bezpečnosť a pocit istoty

3)    Novú hodnotu elektronického vozidla, ako „priestor“ pre ľudí, ktorú umožňuje internet vecí (IoT) a pridružené technológie

4)    Radosť z jazdy a z pocitu jednoty s vozidlom

5)    Vynikajúcu elektrickú účinnosť

Na veľtrhu CES 2024 spoločnosť Honda predstavila dva koncepčné modely radu Honda 0, Saloon a Space-Hub, pričom sériový model prvého z nich plánuje uviesť na trh v roku 2026. Bude podobný koncepčnému modelu a bude uvedený ako vlajková loď modelového radu.

Okrem toho spoločnosť Honda tiež oznámila svoje plány na celosvetové uvedenie celkovo siedmich modelov Honda radu 0 do roku 2030, vrátane malých, stredných a veľkých vozidiel.

Smerom k veľtrhu CES 2025 plánuje spoločnosť Honda predstaviť nový model Honda radu 0. Bude stelesnením produktovej formy technológií a konceptov elektrifikácie predstavených počas Technického stretnutia Honda 0. 

Technológie novej generácie predstavené na Technickom stretnutí Honda 0

  • Tenké a ľahké

V rámci vývojového prístupu „tenké“ bude spoločnosť Honda v tejto ére elektrických vozidiel pokračovať v presadzovaní a realizácii koncepcie M/M (Man Maximum, Machine Minimum) a bude sa snažiť ponúknuť novú hodnotu elektrického vozidla ako pohodlného „priestoru“ s originálnym dizajnom s nízkou výškou vozidla a krátkymi prevismi.

V rámci vývojového prístupu „ľahké“ sa bude spoločnosť Honda snažiť presadzovať športovú jazdu a najlepšiu elektrickú účinnosť na svete, čo bol vždy jej záväzok pri výrobe automobilov.

Novo vyvinutá špecializovaná platforma EV

Používaním materiálu na lisovanie za horúca triedy 2,0 GPa (oceľový plech s mimoriadne vysokou pevnosťou) vyvinula spoločnosť Honda novú platformu EV na realizáciu tenkého a nízkeho štýlu, ako aj bezpečnosti a pocitu istoty cestujúcich. Okrem toho v kombinácii s použitím tenkej batérie a novo vyvinutej kompaktnej e-nápravy umožňuje pôvodná nízkopodlažná technológia spoločnosti Honda nízke ťažisko a nízku zotrvačnosť umiestnením ťažkých komponentov nízko a do stredu vozidla. Tým sa stabilizuje správanie vozidla a umožní športová jazda.

Novo vyvinutá kompaktná e-náprava

Technológie motora a meniča, ktoré spoločnosť Honda nazhromaždila pri vývoji hybridných elektrických vozidiel (HEV), sa použijú v EV na vytvorenie kompaktnej a vysoko efektívnej e-nápravy. Veľkosť meniča bola zmenšená o približne 40 %*1, čo umožnilo dosiahnuť balík horizontálneho rozloženia, kde je menič umiestnený vedľa motora, čo bolo v minulosti ťažké dosiahnuť. S touto kompaktnou e-nápravou možno súčasne dosiahnuť konštrukciu nízkej výšky a maximalizáciu priestoru v kabíne.

Tenká batéria

Puzdro IPU (batérie) bude vyrobené približne o 6 % tenšie*1 vďaka použitiu technológie megaodlievania (mega casting) a 3D trecieho zvárania premiešavaním (FSW). Navyše, uvedením konštrukcie karosérie, ktorá je navrhnutá tak, aby rozptyľovala nárazy spôsobené kolíziou, sa zmenší dodatočný priestor potrebný na ochranu batérie, vďaka čomu sa zväčší dostupná plocha na montáž batérie. Vďaka týmto technológiám sa bude inštalovať ľahšia a tenšia batéria s maximálnou účinnosťou, čo prispeje k rozšíreniu radu modelov Honda 0.

Okrem toho sa spoločnosť Honda snaží obmedziť znižovanie kapacity batérie (dojazdu) na menej ako 10 % po 10 rokoch používania, a to použitím technológie diagnostiky a predpovede opotrebovania batérie, ktorá využíva jazdné údaje z 5 miliónov vozidiel Honda, najmä HEV.

Aktívny aerodynamický systém

Spoločnosť Honda vyvinula aktívny aerodynamický systém, ktorý automaticky aktivuje predný aerodynamický deflektor podľa rýchlosti vozidla a ďalších faktorov. Predný aerodynamický deflektor je inštalovaný pod podlahou, aby sa znížil odpor vzduchu pre všetky typy karosérií vozidiel vrátane tých s vysokou výškou vozidla alebo tých, ktoré sú náchylné na odpor vzduchu, ako napr. SUV. Okrem zníženia jazdnej energie bez kompromisov z hľadiska každodennej použiteľnosti tento systém umožní vozidlu preukázať vysoký prítlak a prispeje k zvýšeniu stability vozidla v priamom smere.

Nové riadenie pevnosti karosérie na dosiahnutie vysokej jazdnej stability a nízkej hmotnosti

Športový a vzrušujúci zážitok z jazdy sa dosiahne prijatím nového indexu stability riadenia, ktorý poskytuje možnosť ohýbať karosériu vozidla a kontrolovať tak zaťaženie každej pneumatiky počas prejazdu zákrutou. Zjednodušená štruktúra karosérie tiež prispieva k celkovému zníženiu hmotnosti vozidla o približne 100 kg (220 libier) v porovnaní s pôvodnými elektrickými vozidlami spoločnosti Honda.

  • Výrobné technológie umožňujúce prístup „tenké“ a „ľahké“

Pokrok v technológiách výroby puzdier inteligentnej napájacej jednotky (IPU)

Na výrobnú linku IPU (batériových) puzdier bude zavedený 6 000-tonový stroj na megaodlievanie (vysokotlakové, vysoko presné odlievanie), čím sa výrazne zníži počet dielov z viac ako 60 na 5. Navyše, spojením špecifického dielu puzdra IPU, ktorý sa líši pre každú veľkosť modelu EV, a spoločného dielu s technológiou FSW, možno efektívne vyrábať rôzne puzdrá IPU. Zlepší sa tým celková efektívnosť výroby a obmedzia sa nevyhnutné kapitálové investície. Spoločnosť Honda bude pokračovať v presadzovaní týchto výrobných technológií, vrátane rozšírenia používania na veľké hliníkové odlievané časti rámu karosérie v budúcnosti.

Pokrok v technológiách zameraných na realizáciu ľahšej karosérie vozidla

Využitie prvej*2 technológie spájania CDC*3 na svete umožní

rozšírenie rozsahu použitia ľahkých a vysokopevnostných materiálov. Zlepší sa tým výkon elektrickej účinnosti znížením hmotnosti rámu karosérie a súčasne sa zvýši výkon pasívnej bezpečnosti.

Pokrok v spôsoboch výroby na montážnej linke batérií

Pre montážnu linku batérií sa zavedie novo vyvinutý systém výroby článkov na dosiahnutie vysokej efektivity výroby a flexibility. Výrobný systém flex-cell spoločnosti Honda, kde sú viaceré články prepojené pomocou AGV (automaticky navádzané vozidlá) a výrobné procesy je možné flexibilne kombinovať, vďaka čomu bude možné prispôsobiť sa zmenám vo výrobných modeloch a výkyvom v objeme výroby.

Múdre

Uplatnením poznatkov, ktoré spoločnosť Honda doteraz nazhromaždila, a vďaka ďalšiemu pokroku vo svojich inteligentných technológiách, bude spoločnosť Honda vyvíjať originálne, softvérom definované vozidlá (SDV), a zmení samotné vozidlá na inteligentnejšie.

Aby sme boli konkrétnejší, spoločnosť Honda vyvinie svoj pôvodný OS (operačný systém) vozidla a potom sa v súlade s pokrokom prepojených technológií bude snažiť ponúknuť zákazníkom nové skúsenosti z mobility pomocou inteligentných technológií optimalizovaných pre každého zákazníka.

Dokonca aj potom, čo si zákazník vozidlo kúpi, bude spoločnosť Honda neustále pridávať a vylepšovať funkcie vozidla prostredníctvom aktualizácií (bezdrôtových) aktualizácií OTA a meniť vozidlo na atraktívnejší produkt jedinečný pre spoločnosť Honda.

  • Štyri hlavné body, na ktoré sa bude spoločnosť Honda zameriavať v rámci vývojového prístupu „múdre“

AD/ADAS (Automatizované jazdné/pokročilé asistenčné systémy vodiča)

Spoločnosť Honda vyvíja svoj vlastný systém AD/ADAS s cieľom ponúknuť „zážitky, vďaka ktorým sa budú chcieť ľudia vydať na cesty spontánnejšie“ vďaka podpore bezpečnej a bezproblémovej mobility, ktorú si ľudia môžu užívať s pocitom istoty nielen počas jazdy, ale aj počas celej cesty z domu do cieľovej destinácie.

V roku 2021 uviedla spoločnosť Honda vybavenie pre automatizované riadenie úrovne 3 do praktického používania uvedením úplne nového modelu Legend vybaveného systémom Honda SENSING Elite, ktorý sa kvalifikoval pre automatizované riadenie úrovne 3 (eyes-off), automatizáciu podmienenej jazdy v obmedzených oblastiach. Modely Honda radu 0 budú vybavené technológiami AD/ADAS, ktoré využívajú tieto technológie, aby bolo možné ponúknuť cenovo dostupnejšie vozidlá s automatizovaným riadením väčšiemu počtu zákazníkov.

Modely Honda radu 0 budú navyše vybavené systémom, ktorý umožní rozšírenie rozsahu jazdných podmienok, kde bude k dispozícii asistencia vodiča a automatizovaná jazda úrovne 3 (eyes-off). Toto rozšírenie sa začne s technológiou „eyes-off“ dostupnou v dopravných zápchach na diaľniciach a bude sa naďalej vyvíjať prostredníctvom bezdrôtových aktualizácií OTA.

Spoločnosť Honda ďalej zdokonaľuje svoje technológie AD/ADAS, ako je vysoko presné a vysoko spoľahlivé snímanie založené na LiDAR, snímanie celého okolia kamerou s vysokým rozlíšením a inštalácia vysokovýkonnej ECU kompatibilnej s pôvodnou AI a fúziou snímačov spoločnosti Honda.

Okrem toho pôvodná technológia AI spoločnosti Honda, ktorá kombinuje technológiu nekontrolovaného učenia*4 americkej Helm.ai a modely správania skúsených vodičov, ktoré umožňujú AI učiť sa s menším množstvom údajov a poskytujú vysoko presnú asistenciu vodičovi. To umožní systému presne predpovedať riziká a hladko sa im vyhnúť, dokonca aj počas jazdy na cestách, ktoré sú pre vodiča/vozidlo nové, čo Honde umožní rýchlo rozšíriť rozsah automatizovanej jazdy a asistencie vodiča.

Zaistením pokroku v tejto technológii sa bude spoločnosť Honda snažiť byť prvou spoločnosťou na svete, ktorá rozšíri používanie funkcií eyes-off na všetky jazdné situácie a poskytne bezpečnejšie technológie AD/ADAS, ktoré zákazníkom ponúknu väčší pocit istoty.

Radosť z jazdy

Popri zdokonaľovaní technológie automatizovanej jazdy s cieľom dosiahnuť vyššiu bezpečnosť a pocit istoty spoločnosť Honda zdokonaľuje aj svoju originálnu technológiu integrovaného riadenia dynamiky vozidla, ktorá plynule spája rôzne technológie riadenia.

Vďaka tomu sa spoločnosť Honda snaží ponúknuť elektrickým vozidlám novej generácie „radosť z jazdy“ jedinečným spôsobom. Zaistí to športový a povznášajúci pocit, ktorý vychádza z pocitu jednoty, ktorú vodič cíti s vozidlom mysľou aj telom. Prijatím systému elektronického riadenia sa na všetko elektronické vybavenie, ako je volant, odpruženie a brzdy, uplatní integrované ovládanie, ktoré umožní ovládanie podľa vôle vodiča.

Navyše, použitím vysoko presného odhadu polohy a riadenia stabilizácie na základe 3D gyroskopických senzorov, ktoré spoločnosť Honda nazhromaždila prostredníctvom vývoja originálnych robotických technológií, sa správanie vozidla stabilizuje skôr, ako sa stane nestabilným, aby sa dosiahla plynulá jazda v zákrutách. Počas zrýchľovania budú elektromotor a brzdový systém spolupracovať na rýchlej a presnej kontrole priľnavosti pneumatík, čím sa zabezpečí stabilné a pohodlné zrýchlenie na rôznych typoch povrchu vozovky.

Správa energie

Kombináciou technológie riadenia batérie, vyvinutej pôvodne pre HEV, s novo vyvinutou technológiou riadenia teploty, vrátane teploty batérie, ponúknu modely Honda radu 0 pohodlný priestor v kabíne a vysoko praktický dojazd, aby sa prispôsobili spôsobu, akým zákazníci používajú svoje vozidlá. Konkrétne, zefektívnením pohonnej jednotky sa dosiahne dojazd v triede 300 míľ (483 km) v režime EPA.

Okrem toho, aby dokázalo vozidlo čeliť výzvam chladného počasia, keď je problémom pokles dojazdu v dôsledku používania kúrenia a iného vybavenia, vozidlo dosiahne komfort aj úsporu energie pomocou indexu teplotnej citlivosti zameraného na človeka. Použitím ohrievača, ktorý ohrieva priestor kabíny sálavým teplom, a vysoko efektívnej prevádzky tepelného čerpadla sa bude spotreba energie minimalizovať znížením spotreby energie vykurovacích zariadení o približne 13 %*1.

Digitálna používateľská skúsenosť (UX)

Prostredníctvom využívania inteligentných a digitálnych technológií sa spoločnosť Honda snaží ponúknuť nové a inšpirujúce zážitky z mobility s elektrickým pohonom a zároveň minimalizovať stres používateľa a maximalizovať pôžitok z jazdy a pohodlia vo vozidle.

S cieľom ponúknuť zákazníkom zážitok vo vozidle bez stresu, spoločnosť Honda dôkladne zjednoduší obsluhu palubného systému vo vozidle (IVI) a bude neustále rozširovať podporu pomocou hlasového asistenta prispôsobeného pre každého zákazníka.

Navyše, vďaka lepšiemu pochopeniu situácie na základe rozpoznávania obrazu a využitia pôvodného algoritmu predikcie správania spoločnosti Honda bude vozidlo schopné porozumieť situácii a zámeru používateľa a proaktívne ponúkať návrhy a podporu optimalizovanú pre každého zákazníka.

Čo sa týka pôžitku z jazdy a času tráveného vo vozidle, využije spoločnosť Honda rýchlo sa rozvíjajúce IT technológie a ponúkne širokú škálu obsahu. Bude to okrem iného zahŕňať (1) zábavné služby, vďaka ktorým budú elektrické vozidlá zábavnejšie ako „priestor“ pre mobilitu, ale aj (2) obsah, ktorý ponúkne viac zábavy používateľom, ktorí radi šoférujú, a (3) „virtuálny prepojený zážitok z jazdy“, ktorý spojí cestujúcich a ľudí, ktorí nie sú vo vozidle, pomocou technológie XR (rozšírená realita). 

Prostredníctvom týchto digitálnych technológií zameraných na používateľskú skúsenosť vytvorí spoločnosť Honda pre svoje elektrické vozidlá novej generácie „zábavu z jazdy, používania a pripojenia“.

Podrobnosti o Technickom stretnutí Honda 0 2024 a technológie vysvetlené na podujatí budú dostupné na nasledujúcich webových stránkach:

*1 V porovnaní so štandardným komponentom/funkciou inštalovanou v aktuálne dostupných sériových elektrických vozidlách. (Interný výskum spoločnosti Honda)

*2 Interný výskum spoločnosti Honda

*3 Nepretržité prerušovanie jednosmerného prúdu: Pôvodná technológia spoločnosti Honda na zváranie viacerých materiálov rôznej hrúbky,

*4 Nekontrolované učenie je jednou z metód strojového učenia, ktoré podporuje AI. Na rozdiel od kontrolovaného učenia, prostredníctvom ktorého sa AI učí správne odpovede, ktoré sa majú odvodiť z označených vstupných údajov, nekontrolované učenie umožňuje AI učiť sa bez poskytnutia správnych odpovedí a samo odvodzuje vzory a jedinečné vlastnosti neoznačených údajov.