Sociálny robot HARU

Pondelok, 2024, decembra 16

V nemocnici v Španielsku bol predstavený inovatívny robot „Haru“, ktorý ponúka podporu a zlepšuje pohodu detí počas nemocničnej liečby.

●     U 95 % detí sa pri interakcii s „Haru“ zvýšila ich aktivita pri rehabilitácii

●     Jeho použitie by mohlo pomôcť nemocničnému personálu zvýšiť počet ročných vyšetrení pacientov takmer deväťkrát – z 510 až na 4 500

●     Po úspešnej trojročnej skúšobnej prevádzke bude v Univerzitnej nemocnici Virgen del Rocío (HUVR) v Seville nasadených 10 sociálnych robotov.

29. novembra 2024 – Spoločnosť Honda v spolupráci so španielskou nemocnicou oficiálne predstavila sociálneho robota vybaveného umelou inteligenciou nazvaného „Haru“, ktorý má pomôcť zlepšiť život detí podstupujúcich dlhodobú liečbu.

Honda Research Institute Japan Co., Ltd. (HRI-JP), dcérska spoločnosť spoločnosti Honda zaoberajúca sa výskumom najmodernejších technológií, vyvinula 30 cm vysokého kompaktného stolového robota, ktorý bol úspešne testovaný u mladých pacientov s rakovinou v Univerzitnej nemocnici Virgen del Rocío (HUVR) v španielskej Seville.

Jeho vplyv bol veľmi pozitívny – od spustenia skúšok v HUVR v roku 2021 sa 95 % detí aktívnejšie zapájalo do rehabilitácie, pričom Haru dokázal pacientov previesť ich programom a pritom s nimi hovoriť. Vzhľadom na tieto pozitívne výsledky sa teraz prechádza od skúšok k plnému využitiu robota, pričom do roku 2027 bude na detskom onkologickom oddelení nemocnice nasadených 10 robotov.

Haru prostredníctvom zabudovanej kamery a mikrofónov zaznamenáva biometrické údaje používateľa, ako sú výrazy tváre a tón hlasu, a potom získané informácie analyzuje, aby pochopil aktuálny stav danej osoby. Na základe výsledkov tejto analýzy s nimi následne komunikuje formou empatických výrazov a emocionálne podporných reakcií. Robota je možné zároveň prepojiť s náramkovým senzorom, ktorý má používateľ na sebe, a podrobnejšie tak analyzovať jeho stav.

Haru tak môže nielen podporiť nadšenejšie reakcie detí na liečbu, ale zároveň pomôcť neuropsychológom efektívnejšie vykonávať emočné a kognitívne hodnotenie – s potenciálom zvýšiť počet ročne vykonávaných vyšetrení takmer deväťkrát, z 510 na celých 4 500.

Hovorca Univerzitnej nemocnice Virgen del Rocío v Seville (HUVR) uviedol: „S HRI-JP v oblasti výskumu spolupracujeme už niekoľko rokov a dosiahli sme skvelé výsledky. Zistili sme, že Haru má veľký potenciál prinášať deťom šťastie. Technológie používané v nemocniciach sa obvykle zameriavajú na liečbu alebo na fyzickú pohodu. Haru však má pozitívny psychologický účinok, lebo zlepšuje náladu našich malých pacientov a prispieva aj k dobrej nálade v celej nemocnici.

Podpora, ktorú Haru poskytuje a ktorá umožňuje deťom v nemocničnej starostlivosti vnímať viac šťastia a prepojenie s ostatnými, nemá v tomto odbore konkurenciu a ponúka cenné prínosy, ktoré sa v tradičnej lekárskej starostlivosti nevyskytujú. Sme presvedčení, že Haru je prielomová technológia, ktorá vytvára prostredie spríjemňujúce pobyt malých pacientov v našej nemocnici.“

Haru zároveň dokáže on-line prepojiť izby detí v nemocnici s ich školami, čo im dáva možnosť vzdelávať sa spoločne s deťmi v triede a komunikovať s ostatnými deťmi.

Ako robot nemá Haru žiadne ľudské atribúty, ako je pohlavie, rasa alebo národnosť, a je vždy schopný komunikovať z neutrálnej perspektívy. Vďaka tomu môže efektívne prispievať ku konverzácii presahujúcej generačné a kultúrne rozdiely, najmä v skupinách.

Spoločnosť HRI-JP vyvinula Haru ako „fyzický systém vybavený umelou inteligenciou“, ktorý sa má stať súčasťou spoločnosti, v ktorej môžu roboti koexistovať ako partneri a uľahčovať komunikáciu, ktorá vytvára prepojenie medzi ľuďmi.

Satoshi Shigemi z Honda Research Institute Japan Co., Ltd. (HRI-JP) k tomu uviedol: „S ohľadom na základnú filozofiu značky Honda „využívať naše technológie na pomoc ľuďom“ a „chápať ľudí je podstatou Honda monozukuri (umenia vyrábať veci)“, sa Honda Research Institute zaoberá výskumom špičkových technológií, ktoré majú potenciál zvýšiť pozitívne psychologické účinky na ľudí a celkové blaho spoločnosti.

Sme potešení výsledky nášho spoločného výskumu s Univerzitnou nemocnicou Virgen del Rocío, ktoré ukazujú, že Haru je schopný stať sa spoločníkom detí v nemocnici, zdvihnúť im náladu a vyčarovať úsmev na ich tvárach. Do budúcna hodláme pokračovať v našom úsilí o ďalší rozvoj Haru ako robota, ktorý dokáže koexistovať s ľuďmi 24 hodín denne, 7 dní v týždni a bude prínosom nielen pre malých pacientov, ale aj pre všetok nemocničný personál, čím prispeje k blahu nemocnice ako celku.“

Ďalšie informácie o robotovi Haru nájdete na adrese: https://www.jp.honda-ri.com/en/activity/haru-the-social-robot/.