Z technického hľadiska sú všetky elektromobily automatické v tom zmysle, že nemusíte ručne radiť ako v prípade bežných automobilov. Ale aj tu sa nájdu výnimky. Väčšina elektromobilov má jeden rýchlostný stupeň a poskytuje okamžitý, konštantný výkon.
Medzi elektromobilom a vozidlom s manuálnou prevodovkou je jeden zásadný rozdiel. Elektromobily nemajú prevodovku ani spojku. Vďaka tomu je ich ovládanie oveľa jednoduchšie.
Zistite všetko, čo potrebujete vedieť o prevodovke elektromobilu, a získajte odpovede na najčastejšie otázky týkajúce sa elektromobilov. Premýšľali ste niekedy o tom, či majú elektromobily spiatočku? Alebo koľko prevodových stupňov majú elektromobily, potom čítajte ďalej.
Majú elektromobily prevodovku?
Väčšina elektromobilov je automatických s jedným rýchlostným stupňom. Elektromobil sa nemôže zastaviť, pretože nepotrebuje radenie, a preto nemá ani spojku. Čím rýchlejšie sa elektromotor roztočí, tým rýchlejšie automobil ide. Rýchlosť sa ovláda jednoducho plynovým pedálom.
Elektromotor vozidla pracuje s konštantným 100 % krútiacim momentom (výkonom) bez ohľadu na otáčky. Na rozdiel od klasických motorov majú elektromotory plochú krivku krútiaceho momentu, čo znamená, že môžu poskytovať maximálny krútiaci moment pri nulových otáčkach a udržiavať ho v celom prevádzkovom rozsahu.
Výsledkom je plynulé a konzistentné zrýchlenie bez nutnosti radenia prevodových stupňov. Naproti tomu tradičný motor vyžaduje prevodovku, ktorá udržuje motor v optimálnom prevádzkovom rozsahu otáčok. Dôvodom je to, že sa krútiaci moment motora mení v závislosti od otáčok.
To zároveň znamená, že elektromobily poskytujú jednoduchší a príjemnejší zážitok z jazdy s plynulejším a rovnomernejším zrýchlením.
Majú elektromobily spiatočku?
Nie, tam, kde majú automobily s manuálnou prevodovkou spiatočku, majú elektromobily „spínač spiatočky“, ktorý vyzerá podobne ako volič automatickej prevodovky. Nemá teda tradičnú spiatočku, ale namiesto nej má prepínač pre jazdu vzad. Prepínač spôsobí, že elektromotor otáča kolesami dozadu miesto dopredu.
Ako funguje pohon elektromobilu?
Prevody elektromobilu prenášajú mechanickú silu z elektromotora na pohon kolies. Vďaka elektromotoru nepotrebujú elektromobily viacstupňové prevodovky. Tradičné spaľovacie motory vyžadujú na dosiahnutie optimálneho výkonu rôzne prevody. Elektromotory však poskytujú neustále rovnaký krútiaci moment a môžu dodávať výkon okamžite.
Popis funkcie elektromobilu v troch jednoduchých krokoch:
1. Pri stlačení plynového pedála sa elektrická energia prenáša z akumulátora elektromobilu do motora.
2. Elektromotor potom roztáča „prevodovku“ alebo prevodovú sústavu elektromobilu.
3. Prevodovka potom prenáša mechanickú silu z motora na kolesá vozidla, aby mohlo vozidlo jazdiť.
Majú hybridné vozidlá prevodovku?
Hybridné automobily využívajú na svoj pohon elektromotor a spaľovací motor. Väčšina hybridných vozidiel má štandardný elektromotor s jedným prevodovým stupňom a spaľovací motor prenáša výkon cez bežnú automatickú prevodovku.
V závislosti od podmienok zaťaženia prepína prevádzkový systém medzi zdrojom poháňaným spaľovacím motorom a elektromotorom s akumulátorom. Akumulátor sa dobíja prostredníctvom spaľovacieho motora a rekuperačného brzdenia. Kombinácia výkonu spaľovacieho motora a elektromotora pomáha zvýšiť účinnosť vozidla a vodičovi súčasne poskytuje oveľa nižšiu spotrebu paliva.
Vyspelé hybridné pohonné ústrojenstvo Honda e:HEV je vybavené dvoma elektromotormi – generátorom a hnacím motorom. Technológia plynule prepína medzi tromi režimami: elektrický pohon, hybridný pohon a pohon spaľovacím motorom, podľa toho, ktorý z režimov je najúčinnejší.
• V prípade elektrického pohonu motor odoberá energiu iba z akumulátora.
• V prípade hybridného pohonu spaľovací motor poháňa motor generátora, ktorý potom dodáva energiu hnaciemu elektromotoru. Prebytočný výkon spaľovacieho motora možno presmerovať späť cez generátor a zároveň dobíjať akumulátor.
• V prípade pohonu spaľovacím motorom poháňa kolesá spaľovací motor.
Ďalšie informácie o ponuke hybridných a elektrických vozidiel spoločnosti Honda.
Obsahujú elektromobily prevodovú kvapalinu?
Nepotrebujete síce motorový olej, ale pre dobrý stav vášho elektromobilu je veľmi dôležitá prevodová kvapalina. Prevodová kvapalina prispieva k dlhej životnosti prevodovky a jej plynulému chodu. Pri elektromobiloch je ešte dôležitejšie než pri bežných vozidlách, pretože na prevodovky elektromobilov sú kladené vyššie nároky.
Prečo nemajú elektromobily spojku?
Väčšina elektromobilov funguje automaticky, preto nepotrebujú spojku. Elektromobily môžu dosahovať vyššie otáčky než bežné vozidlá, preto im stačí jeden prevodový stupeň. Elektromotor môže dosiahnuť 20 000 otáčok za minútu oproti 4 000 – 6 000 otáčkam bežného vozidla.